FAQ

Poniżej znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Jeśli Wasz problem pozostanie nierozwiązany, napiszcie do nas poprzez formularz kontaktowy.

Wystawianie oferty

Jak dodać ofertę sprzedaży?

W pierwszej kolejności należy założyć konto. Następnie najszybszą formą dodania oferty jest kliknięcie na przycisk „chcę wystawić ofertę” na ekranie startowym. Innym sposobem jest kliknięcie na nazwę Użytkownika, następnie "oferty sprzedaży" i wybranie czerwonego przycisku "dodaj ofertę sprzedaży". Należy pamiętać, aby w momencie wystawiania oferty posiadać na koncie wystarczającą ilość punktów transakcyjnych. System blokuje odpowiednią do oferty ilość punktów, a jeśli oferta nie zostanie zrealizowana, punkty wracają na konto Użytkownika.

Jak dodać ofertę kupna?

Aby wystawić ofertę kupna należy kliknąć na przycisk „Chcę wystawić ofertę” na ekranie startowym. Kiedy to zrobimy, ukaże się nam nowy ekran. Należy wówczas wybrać przycisk „Oferty kupna”, a następnie „Dodaj ofertę kupna” (czerwony przycisk na poniższej grafice). Należy pamiętać, aby w momencie wystawiania oferty posiadać na koncie wystarczającą ilość punktów transakcyjnych. System blokuje odpowiednią do oferty ilość punktów, a jeśli oferta nie zostanie zrealizowana, punkty wracają na konto Użytkownika.

Kto może dodawać oferty?

Może to zrobić każdy zarejestrowany użytkownik.

Czy można edytować ofertę po dodaniu?

Jest taka możliwość. Wystarczy, że klikniemy w swój login (prawy, górny róg ekranu) a następnie wybierzemy opcję „złożone oferty”. Następnie wybieramy ofertę, którą chcemy zmodyfikować.

Czy trzeba czekać na zatwierdzenie oferty (jeśli tak, to ile)?

Tak, oferta jest zatwierdzana przez administratora w ciągu maksymalnie kilku godzin od wysłania oferty.

Ile ofert mogę wystawić?

Każdy użytkownik może wystawić naraz:

7 aktywnych ofert - jeśli nie posiada rangi,

14 aktywnych ofert - jeśli posiada brązową rangę,

20 aktywnych ofert - jeśli posiada srebrną rangę,

25 aktywnych ofert - jeśli posiada złotą rangę

 

Czym są i jak działają rangi dowiesz się z sekcji "Inne", pkt. 27 niniejszej sekcji pytań i odpowiedzi.

 

Obowiązujące limity nie przeszkadzają w tworzeniu większej ilości ofert, które z kolei będą oczekiwały w kolejce, żeby wskoczyć na miejsce zakończonych ofert. 

Czy jest maksymalna liczba sztabek/monet które mogę wystawić?

Nie ma takiego ograniczenia.

Czy muszę dodawać zdjęcie podczas wystawiania oferty?

Nie, ale zdjęcie znacząco zwiększa szanse na znalezienie kupca.

Jak określić stan monety?

Poniżej krótka klasyfikacja. Prosimy wybierać ten stan, który wydaje się być najbliższy opisowi:
Idealny (menniczy) - moneta bez jakichkolwiek uszkodzeń, rys czy skaz.
Bardzo dobry - moneta w stanie zbliżonym do menniczego, możliwe pojedyncze rysy.
Dobry - moneta z większą ilością skaz czy rys, jednak przynajmniej połowa powierzchni zachowana w pierwotnym stanie.
Dostateczny - duża ilość skaz, rys czy obtarć, jednak możliwa jest identyfikacja rysunku oraz legendy monety.
Niedostateczny - niemożliwa jednoznaczna identyfikacja monety.

Czy muszę posiadać dowód zakupu (np. paragon) aby wystawić ofertę?

Nie ma takiej konieczności. Przedstawienie paragonu sprawia jednak, że oferta jest bardziej atrakcyjna dla kupującego.

Czym jest „cena spot” oraz „automatyzacja cen”?

Cena spot to aktualna cena rynkowa dla danego metalu. Ustalana jest w oparciu o notowania w Nowym Jorku. Cena spot zmienia się każdej minuty. Dlatego też sprzedawcy zazwyczaj nie podają konkretnej ceny za metal, gdyż oferta mogłaby się szybko zdezaktualizować. Zamiast tego określają ją w odniesieniu do spot np. „sprzedam złoto za cenę 4 proc. powyżej spot”.

Jakie to ma znaczenie w przypadku giełdy Independent Metals?

Pokażemy to na przykładzie. Załóżmy, że aktualna cena złota to 7000 zł za uncję. Sprzedający postanawia więc wystawić monetę jednouncjową za 7200 zł. W ciągu następnych 4 dni cena złota spada do 6500 zł za uncję. W takiej sytuacji sprzedający musiałby ręcznie modyfikować ofertę, aby ta znowu była atrakcyjna.

Aby uniknąć takich niedogodności, wprowadziliśmy „automatyzację cen”. Podczas wystawiania oferty sprzedający może sam zdecydować czy cena ma być cały czas taka sama, czy też ma być aktualizowana względem ceny spot.

Przykład automatyzacji ceny:

Aktualna cena złota to 7000 zł za uncję. Sprzedający ustawia cenę na „3 procent powyżej spot”, a zatem w tym momencie cena wynosi 7210 zł. Jeśli cena spot spadnie do 6500 zł, to system automatycznie zmieni cenę naszej monety na 6695 zł (6500 x 1,03).

Co, jeśli chcemy skorzystać z automatyzacji ceny, ale jest pewien poziom poniżej którego nie sprzedamy metalu?

Wówczas podczas wystawiania oferty możemy dodatkowo wpisać „cenę minimalną”. Dzięki temu ustalona przez nas cena nigdy nie spadnie poniżej określonego poziomu.

Jaka jest minimalna wartość oferty?

Wartość oferty musi wynosić minimum 500 złotych.

Co można, a czego nie można wpisywać w polu „Dodatkowe informacje” podczas wystawiania oferty?

Pole „Dodatkowe informacje” daje możliwość przekazania istotnych informacji, które nie zostały zamieszczone we wcześniejszych rubrykach. Można tam np. umieścić informację o możliwej płatności w kryptowalutach, jak również pokazać, że nasza oferta jest w jakiś sposób wyjątkowa. Pamiętajcie jednak, że trzeba zmieścić się w 300 znakach.

Jednocześnie w polu „Dodatkowe informacje” nie można podawać żadnych danych kontaktowych, jak również umieszczać jakichkolwiek reklam czy informacji związanych z innymi portalami. Oczywiście wykluczone są także wszelkie treści niezwiązane z metalami szlachetnymi.

Kiedy istnieje wymóg podania Pesel/NIP?

Wymóg podania numeru Pesel lub NIP (w przypadku firm), obejmuje tylko podmioty sprzedające metal.

W przypadku Giełdy Metali Szlachetnych może to nastąpić w dwóch przypadkach:

Przy wystawianiu oferty sprzedaży
Przy akceptacji oferty kupna

Transakcje

Czy posiadanie konta na giełdzie jest płatne?

Posiadane konta na giełdzie i przeglądanie ofert jest darmowe. Prowizje pobierane są jedynie od zrealizowanych transakcji zakupu i sprzedaży metali za pośrednictwem platformy.

W jaki sposób działa system prowizji?

Od 13 marca 2023 roku na Giełdzie Metali Szlachetnych wszedł w życie system prowizji od transakcji. Posiadanie konta i możliwość przeglądania ofert pozostają darmowe. 

Prowizja pobierana jest od transakcji zgodnie z poniższą tabelą.

 

W celu realizacji transakcji użytkownik doładowuje swoje konto punktami transakcyjnymi. Punkty transakcyjne są blokowane w momencie wystawienia oferty. Jeśli transakcja nie dojdzie do skutku, punkty wracają na konto użytkownika.

Szczegółowe wyjaśnienie działania nowego systemu prowizji znajduje się w wideo instruktażowym pod poniższym linkiem

https://vimeo.com/807671510/ccd2576ac0

 

Jak wygląda system punktów transakcyjnych?

W celu realizacji transakcji Użytkownik doładowuje swoje konto punktami transakcyjnymi, gdzie 1 zł odpowiada 1 punktowi. Punkty transakcyjne są blokowane w momencie wystawienia oferty. Jeśli transakcja nie dojdzie do skutku, punkty wracają na konto użytkownika. 

Użytkownik może skorzystać z dowolnego pakietu doładowań punktów transakcyjnych. Dla przykładu: jeśli jesteś Użytkownikiem giełdy i zasilisz konto kwotą 10 zł, to otrzymasz 10 pkt. Jeśli jednak zasilisz je kwotą 50 zł, to otrzymasz 55 pkt. Tym samym przy zasileniu konta od 50 zł wzwyż, Użytkownik otrzymuje dodatkowe punkty transakcyjne w bonusie. Im większa kwota zasilenia, tym większy bonus. 

 

Poniżej przedstawiamy tabelę z dostępnymi doładowaniami:

 

Wybrana kwota doładowania będzie aktywna w ciągu 1 dnia roboczego.

 

Czy wystawiacie faktury VAT?

Tak, faktura VAT jest wystawiana za każdy zakup pakietu punktów transakcyjnych po uprzednim zaksięgowaniu wpłaty.

W jaki sposób kupujący i sprzedający mogą nawiązać kontakt?

W momencie kiedy kupujący decyduje się na zakup, a sprzedający potwierdzi dostępność produktu, obie strony otrzymują dane kontaktowe (adres e-mail drugiej osoby). Zalecamy więc aby regularnie sprawdzać skrzynkę pocztową.

Jak w praktyce wygląda rozliczenie transakcji (płatność i odbiór)?

Obie strony transakcji mogą uzgodnić dowolny sposób rozliczenia transakcji (przelew, przesyłka za pobraniem, odbiór osobisty itd).

My wymagamy aby sprzedający jednoznacznie określił jakie opcje przekazania metalu wchodzą w grę (przesyłka, odbiór osobisty czy oba te rozwiązania). Dzięki temu kupujący mogą zdecydować czy dana oferta spełnia ich wymagania.

W ramach dodatkowego ułatwienia, w przypadku odbioru osobistego sprzedający określa w których częściach kraju może spotkać się z kupującym.

Czy Independent Metals odpowiada za uczciwość kupującego / sprzedawcy?

Nie. Firma nie ponosi odpowiedzialności za działania kupującego / sprzedającego. Independent Metals umożliwia jedynie nawiązanie kontaktu między sprzedającym a kupującym. Więcej informacji znajduje się w regulaminie.

Jak działa system upomnień?

Użytkownicy podlegają systemowi ocen na Portalu. Każda ocena 1 (najniższa) oraz brak kontaktu po wymianie danych przez Użytkowników będzie skutkować otrzymaniem upomnienia.

System upomnień ma służyć polepszeniu jakości obsługi oraz ograniczaniu dostępu do serwisu użytkownikom, którzy celowo łamią niniejszy regulamin. Użytkownicy mogą wzajemnie ocenić swoje konta w skali od 1 (najniższa) do 5 (najwyższa).

Użytkownik może mieć zablokowany tymczasowy lub stały dostęp do funkcjonalności Serwisu, jeśli otrzyma odpowiednią liczbę upomnień:

o   Suma 2 upomnień skutkuje zablokowaniem konta na Giełdzie Metali Szlachetnych na okres 3 dni.

o   Suma 4 upomnień skutkuje zablokowaniem konta na Giełdzie Metali Szlachetnych na okres 7 dni.

o   Suma 6 upomnień skutkuje permanentnym zablokowaniem konta na Giełdzie Metali Szlachetnych.

o   Suma 3 otrzymanych ocen „5” (najwyższa ocena)  z rzędu od momentu otrzymania pierwszego Upomnienia, anuluje jedno Upomnienie.

Jak działa funkcja "zaproponuj cenę"?

Kupujący:

Podczas wystawiania oferty kupna, użytkownik może wyrazić zgodę na otrzymywanie propozycji cen innych niż ta z oferty. Jeśli taka zgoda została zaznaczona, kupujący zostanie każdorazowo poinformowany o złożonej mu propozycji drogą e-mailową i będzie miał 24 godziny na jej akceptację. Wszystkie otrzymane oferty użytkownik będzie mógł podejrzeć w zakładce "Moje zakupy -> zamówienia od sprzedających", gdzie również może zaakceptować lub odrzucić poszczególne z nich. Gdy kupujący zaakceptuje którąś z propozycji, oferta zostanie uznana za zakończoną. W przypadku jej odrzucenia lub po jej wygaśnięciu po 24 godzinach oferta kupna pozostaje aktywna do czasu jej finalizacji lub wycofania.

 

Sprzedający:

Sprzedający może złożyć propozycję cenową kupującemu, wchodząc w szczegóły danego ogłoszenia. W momencie wysłania oferty, system zablokuje sprzedającemu prowizję wyliczoną zgodnie co do wielkości propozycji, a zarówno kupujący jak i sprzedający otrzyma e-mail informujący o złożonej ofercie i jej maksymalnym czasie akceptacji przez kupującego, czyli 24 godziny. Jeśli funkcja „Zaproponuj cenę” jest niedostępna, oznacza to, że kupujący nie wyraził zgody na otrzymywanie propozycji cenowych.
Do każdego ogłoszenia można wysłać tylko jedną propozycję, a ich status można sprawdzić w "Moja sprzedaż -> zaakceptowane oferty kupna". Jeśli kupujący odrzuci złożoną ofertę lub nie zatwierdzi jej w przeciągu 24 godzin, to pobrana prowizja automatycznie wróci na konto sprzedającego. Istnieje również możliwość wycofanie swojej propozycji poprzez dedykowany przycisk „Wycofaj”, jeśli tylko kupujący nie zdążył jeszcze na nią zareagować.

Przesyłka

Czy ceny w poszczególnych ofertach zawierają koszt przesyłki?

Należy przyjąć, że cena ofertowa nie zawiera kosztu przesyłki. Wyjątkiem jest sytuacja, w której sprzedający określi, że cena zawiera przesyłkę (taka informacja może pojawić się w szczegółach oferty).

Jakie są koszty przesyłki?

Koszty przesyłki zależą od wagi produktu, firmy kurierskiej, miejsca do którego ma zostać wysłana paczka, ubezpieczenia, itp. Przykładowe koszty wysyłki możesz zobaczyć tutaj.

Czy przesyłka jest ubezpieczona?

Są to ustalenia pomiędzy sprzedającym a kupującym.

Inne

Czy jeśli zakupię metale poprzez Independent Metals, a za jakiś czas odsprzedam je po wyższej cenie, to muszę zapłacić podatek dochodowy?

Zgodnie z polskim prawem nie ma obowiązku płacenia podatku dochodowego, jeśli od zakupienia przez nas metalu do ponownej odsprzedaży upłynie minimum 6 miesięcy. Pamiętajmy jednak, że musimy być w stanie to udowodnić (np. przedstawić paragon lub umowę zakupu). Zwolnienie dotyczy zarówno metali szlachetnych, jak i nieszlachetnych (np. Miedziane monety).

Czym są rangi i jak działają?

Rangi przyznawane są na podstawie częstotliwość handlu, średniej ocen oraz ilości dokonanych transakcji.  Poniżej znajdują się warunki uzyskania poszczególnych rang oraz płynące z nich korzyści . 

Ranga Brązowa:

Kryteria:
o   co najmniej 7 transakcji sprzedaży, z czego 3 w ciągu ostatniego kwartału,
o   utrzymanie średniej ocen powyżej 4,6,

 

Korzyści:
o   Zwiększenie ilości aktywnych ofert do wystawienia naraz do 14,
o   Wyróżnienie wśród wystawionych ofert poprzez widoczną w ogłoszeniu rangę,
o   Zwiększenie ilości potencjalnych klientów,
UWAGA: Wyróżnienie może zostać odebrane, jeśli Użytkownik przestanie spełniać kryteria.
 
 
Ranga Srebrna:
Kryteria:
o   co najmniej 15 transakcji sprzedaży, z czego 5 w ciągu ostatniego kwartału,
o   utrzymanie średniej ocen powyżej 4,7,


Korzyści:
o   Zwiększenie ilości aktywnych ofert do wystawienia naraz do 20,
o   Wyróżnienie wśród wystawionych ofert poprzez widoczną w ogłoszeniu rangę,
o   Zwiększenie ilości potencjalnych klientów,
UWAGA: Wyróżnienie może zostać odebrane, jeśli Użytkownik przestanie spełniać kryteria.
 
 
Ranga Złota:
Kryteria:
o   co najmniej 25 transakcji sprzedaży, z czego 10 w ciągu ostatniego kwartału,
o   utrzymanie średniej ocen powyżej 4,8,
o   osobista weryfikacja poprzez spotkanie z Administratorem Giełdy Metali Szlachetnych,


Korzyści:

 Zwiększenie ilości aktywnych ofert do wystawienia naraz do 25,
o   Wyróżnienie wśród wystawionych ofert poprzez widoczną w ogłoszeniu rangę, 

o   Oznaczenie jako zweryfikowany użytkownik giełdy,
o   Zwiększenie ilości potencjalnych klientów,
UWAGA: Wyróżnienie może zostać odebrane, jeśli Użytkownik przestanie spełniać kryteria.

Jak działa system komentarzy?

Po każdej zakończonej transakcji, użytkownik ma możliwość wystawienia oceny i komentarza. W tym celu może skorzystać z dedykowanego przycisku z wiadomości e-mail lub przechodząc bezpośrednio na platformę i po zalogowaniu wybierając Moja sprzedaż -> zamówienia od kupujących lub Moje zakupy -> zamówienia od sprzedających.

 

Czas na wystawienie oceny i komentarza wynosi 10 dni od momentu zakończenia transakcji. Ocena i komentarz są publikowane automatycznie w momencie, gdy obie strony transakcji je wystawią lub po upływie 10 dni, w przypadku oceny jednostronnej. Aby komentarz był widoczny, nie może zawierać imion, nazwisk, adresów e-mail, numerów telefonu, nazw zewnętrznych firm, innych danych kontaktowych, wyzwisk, czy niecenzuralnych słów.